Ja, een werkgever is volgens de Belgische wet verplicht om te zorgen voor de veiligheid en gezondheid van werknemers. Als er risico’s bestaan op contact met stoffen of materialen die splinters of andere deeltjes kunnen veroorzaken, is het essentieel om passende oogbescherming te voorzien. Maar hoe zit het met veiligheidsbrillen op sterkte? Moet een werkgever die ook vergoeden? Hier leggen we het uit.
Volgens de Codex over het welzijn op het werk (Titel 3, hoofdstuk II, artikel 12) is een werkgever verplicht om persoonlijke beschermingsmiddelen, zoals veiligheidsbrillen, ter beschikking te stellen wanneer dit nodig is om werknemers te beschermen tegen specifieke risico’s. Dit omvat ook veiligheidsbrillen op sterkte als gewone brillen niet volstaan om adequate bescherming te bieden.
Een veiligheidsbril is verplicht als werknemers werken in omgevingen waar:
Werkgevers zijn verplicht deze risico’s op te nemen in een risicoanalyse en een daaraan gekoppeld globaal preventieplan (GPP).
De NEN-EN166-normering bepaalt de basiseigenschappen waaraan oogbeschermingsmiddelen moeten voldoen. Dit omvat zowel de glazen (mineraal glas of kunststof) als het montuur (metaal of kunststof).
De belangrijkste eisen volgens deze norm zijn:
Wanneer aan deze eisen wordt voldaan, mag het CE-teken worden aangebracht.
Sinds 2024 is de NEN-EN-ISO 16321-norm van kracht. Deze norm harmoniseert Europese en internationale standaarden voor oogbescherming en vervangt geleidelijk de oude EN166-norm. De overgangsperiode loopt tot november 2025.
Belang van deze norm:
Volgens de Belgische Codex over het welzijn op het werk (Titel 3, hoofdstuk II, artikel 13) moet de werkgever instaan voor de kosten van noodzakelijke persoonlijke beschermingsmiddelen. Dit geldt ook voor veiligheidsbrillen op sterkte indien deze nodig zijn voor een veilige werkomgeving.
Praktische stappen voor werkgevers:
Voor advies en begeleiding bij het implementeren van een regeling, kunnen bedrijven zoals Seeh ondersteuning bieden.