Het begon op een maandagochtend met een telefoontje van de HR-manager van een Brabants consultancybedrijf. Ze had enthousiaste verhalen gehoord over hoe beeldschermbrillen een wereld van verschil konden maken voor medewerkers en wilde dit ook voor haar team realiseren. Maar waar moest ze beginnen? Het budget was er, maar een concreet plan ontbrak.
Toen ik met haar sprak, voelde ik niet alleen haar enthousiasme, maar ook haar onzekerheid. De markt biedt zoveel opties in glazen en monturen, dat ze niet goed wist wat nu de beste en meest eerlijke keuze was voor hun medewerkers. Ze wilde dat alle glazen volledig vergoed zouden worden, maar zonder dat medewerkers beperkt werden in hun keuze voor monturen. De uitdaging was om een regeling op te zetten die recht zou doen aan het budget en toch keuzevrijheid zou bieden.
"We wisten dat onze medewerkers beeldschermbrillen nodig hadden, maar het opzetten van een regeling leek bijna onmogelijk door alle keuzes in glazen en monturen"
We stelden een regeling op waarin we zorgvuldig hielpen bij het kiezen van de juiste glazen binnen het budget. Zo zorgden we ervoor dat iedereen, ongeacht de sterkte, volledig vergoede glazen kreeg. Daarnaast selecteerden we bijna 1.000 monturen, zodat medewerkers keuzevrijheid hadden zonder extra kosten. Het resultaat was een regeling die het bedrijf controle gaf over de kosten, terwijl medewerkers de bril konden kiezen die bij hen paste.
Binnen 20 minuten hadden we een praktische en goed doordachte regeling opgezet. Medewerkers konden met hun Seeh-bestelbon naar elke Hans Anders-winkel en daar kiezen uit de zorgvuldig geselecteerde monturen en glazen. Geen verrassingen, geen gedoe, en volledige grip op de kosten voor het bedrijf.
Lees ook: Download onze gratis whitepaper over het maken van een goede regeling
We wisten dat de regeling goed werkte, maar we waren nog blijer toen de HR-manager me later belde: "Ik moest je gewoon even laten weten hoe goed het gaat!" Ze vertelde dat uit een interne enquête bleek dat maar liefst 93% van de medewerkers zich gewaardeerd voelt dankzij de nieuwe regeling. "Iedereen is zo blij met hun bril en we merken echt een verschil," voegde ze toe. De productiviteit was merkbaar gestegen, en het ziekteverzuim door oog- en rugklachten was flink afgenomen.
Nu, drie jaar later, loopt de regeling nog steeds succesvol, en het bedrijf ziet geen enkele reden om iets te veranderen.
Ben je geïnteresseerd in een beeldschermbrillenregeling voor jouw bedrijf? Neem contact op met ons op!